Större bilder

Om ni klickar på bilderna så blir dom större, i sin naturliga storlek. Ni får då även alla bilder i ett "bildspel" som ni kan klicka fram och i naturlig storlek.

tisdag 7 juli 2015

Äntligen, fångade en snok!

I flera dagar har jag cyklat till Hammarsjön och gått längs stenröset vid sjöviken. Igår fick jag några halvbra foton av en eller två snokar. Eftersom stenröset består av tusentals stenar i olika storlekar finns det hål och mellanrum precis överallt där ormarna kan gömma sig. Dom flesta ormarna har varit en bit in i stenröset, nära sjöviken och knappt gått att fotografera för om man bara det minsta rör sig i närheten av en orm så känner den rörelsen och gömmer sig. Idag hade jag tur, det var en orm precis, en halv meter från gång och cykelvägen. Först tog jag ett foto men såg att när den ringlade sig in mellan stenarna var ungefär en tredjedel utanför när jag tagit första foto. Snabbt som attan hann jag ta tag i den men den höll sig kvar med resten av kroppen inne mellan stenarna. den gjorde motstånd men jag bara höll den sträckt, visste att den skulle tröttna, har haft orm(majsorm) i sju år så jag vet en del om ormar och snoken är precis som majsorm, även kallad majssnok, en "muskel orm" som kramar sina byten, dom har inget gift. Efter några minuter släppte den taget och jag kunde dra ut den!

Här är ormen och och när jag fångat den innan den smet in mellan stenarna.


Först tog jag ut och la den på gångvägen men den var så snabb att jag fick fånga den igen och hålla den medans jag tog foto på den.

                                                       Första bilden efter jag släppte den 
                                Jag fångade den snabbt igen så att den inte skulle försvinna.
Den rullade runt för att försöka komma loss så jag fick lyfta upp den. Här ligger den på rygg efter ett rullnings försök.
Här är några foton på den fina snoken. Jag tror att den är ca 3 år gammal och 70-80cm. Snokar kan bli upp till 2 meter!



                          Den ska närsom helst ömsa skinn, det ser man på dom matta ögonen.
                                      Den är rätt så grov, det ser man jämfört med min hand.










Här släppte jag den till friheten igen, han/hon var säkert lättad att få komma iväg.☻

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar